KTM 390 Duke

ktm-390-duke


To KTM 390 Duke δεν είναι απλά προσαρμοσμένο στις προδιαγραφές Euro 4 αλλά έχει μια σειρά από αισθητικές και ουσιαστικές αλλαγές που το κάνουν μια πιο συναρπαστική μοτοσυκλέτα.


Νέος LED προβολέας, οθόνη TFT, ride-by-wire είναι οι κύριες αλλαγές στο KTM 390 Duke – κι όμως η συνολική αίσθηση που αποπνέει είναι αυτή μια άλλης, πολύ πιο συναρπαστικής μοτοσυκλέτας, παρά το γεγονός ότι έχει διατηρήσει τον Α2 χαρακτήρα της με τους 44hp και τα 149kg βάρος. Ας δούμε το γιατί…


Εργονομία – χωράνε και ψηλότεροι


Παρά το γεγονός ότι έχει παραμείνει ο ίδιος κινητήρας (προσαρμοσμένος στην Euro 4) στα περιφερειακά του πλαισίου έχουν γίνει αρκετές αλλαγές που παραπέμπουν στο αναβαθμισμένο KTM 1290 Super Duke R. Έχει καινούργια πλαστικά γύρω από το μεγαλύτερο κατά 2,4 λίτρα στα 13,4lt ρεζερβουάρ, νέα γραφικά κι ένα νέο βιδωτό υποπλαίσιο με μυτερή ουρά με φωτιστικά LED που είναι κι αυτή εμπνευσμένη από το 1290 Super Duke R ακριβώς όπως και ο full LED προβολέας που μοιάζει με δαγκάνες δηλητηριώδους αράχνης.


  • Νομίζεις ότι αν ακουμπήσεις τον προβολέα θα σε τσιμπήσει. Η όψη του νέου KTM 390 Duke είναι τουλάχιστον γοητευτική.


Η θέση οδήγησης προσφέρει τώρα περισσότερο χώρο για τα πόδια κυρίως επειδή το ύψος της σέλας έχει μεγαλώσει από τα 800 στα (όχι λίγα) 830mm. Εμένα που είμαι 1,76μ. δεν μου είχε φανεί, όμως ψηλότεροι αναβάτες είχαν παραπονεθεί. Η KTM τους άκουσε και τους έδωσε τον περισσότερο χώρο που ήθελαν. Η σέλα εξακολουθεί να έχει σπορ χαρακτήρα, δηλαδή λεπτό αφρώδες υλικό, που αρχίζει να ενοχλεί μετά από μιάμιση ώρα, περίπου την ώρα που θα χρειαστεί να σταθεί στο βενζινάδικο για ανεφοδιασμό.


Όργανα


Η καινούργια οθόνη TFT πραγματικά τα σπάει. Εχει ένα τεράστιο πλήθος πληροφοριών σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, αλλά τώρα η οθόνη είναι έγχρωμη και τα ψηφία (ναι, και αυτά του στροφομέτρου) αρκετά μεγάλα ώστε να διαβάζονται εύκολα και γρήγορα. Οι οθόνες αλλάζουν βολικά από διακόπτη στο τιμόνι και υπάρχει και δυνατότητα σύνδεσης με το κινητό τηλέφωνο. Το connectivity έχει γίνει βασικό ζητούμενο πλέον.


KTM 390 Duke - On board


Ο μονοκύλινδρος κινητήρας των 373cc με τους 44hp και τα 37Nm ροπής έχει την ίδια ευχάριστη ζωντάνια με του προηγούμενου μοντέλου και οι ταχύτητες στο καλοσχεδιασμένο κιβώτιο αλλάζουν εύκολα χάρη στον πολύ μαλακό συμπλέκτη με τη ρυθμιζόμενη μανέτα (και του φρένου είναι ρυθμιζόμενη). Μπορεί ο κινητήρας να έχει μείνει ίδιος στα βασικά του χαρακτηριστικά, όμως έχει μια πολύ ουσιαστική διαφορά: στο προηγούμενο μοντέλο ο κινητήρας ξυπνούσε στις 7.000rpm, ενώ στο μοντέλο του 2017 «ζωηρεύει» 1.000rpm χαμηλότερα με προφανές όφελος στην κίνηση μέσα στην πόλη.


  • Τα ταξίδια είναι μέσα στις δυνατότητες του KTM 390 Duke, όπωε στο Σκουτάρι, στη Μάνη, στην παραλία της Αγίας Βαρβάρας, όπου οι συμπατριώτες μου πρέπει να σκεφτούν σοβαρά τη συμπεριφορά τους στους "ξένους" αν τους θέλουν και του χρόνου... Το μέρος βέβαια είναι μαγικό.


Με τελευταία σχέση στο κιβώτιο θέλει λίγο πάνω από τις 3.000rpm για να μην σκορτσάρει στο άνοιγμα του γκαζιού.


Μεγάλες διαδρομές και ταξίδια είναι ασφαλώς μέσα στις δυνατότητες του KTM 390 Duke. Δεν θα κουραστώ να λέω ότι τα 44 άλογα είναι σε μερικές περιπτώσεις πολύ περισσότερα από ό,τι σε μοτοσυκλέτες που έχουν οργώσει την Ελλάδα (όπως το Yamaha XT 600E) ή παρόμοια με μονοκύλινδρα 600άρια που αγοράζαμε την δεκαετία του ’90. Για του λόγου το αληθές, έκανα τη διαδρομή Αθήνα – Γύθειο – Αθήνα στο διάστημα που είχα τη μοτοσυκλέτα για δοκιμή και επειδή μου άρεσε (εντάξει το παραδέχομαι, επειδή έπρεπε) την έκανα δυο φορές. 


Στο διάστημα αυτό είδα ότι το KTM 390 Duke ταξιδεύει ομαλά (αν και βγάζει λίγο κραδασμό στο τιμόνι) και εύκολα με 120km/h και 6.000rpm στο στροφόμετρο και μπορεί να κάνει προσπεράσματα με άνεση, ενώ εφόσον επιμείνεις στο γκάζι θα δεις το ταχύμετρο να φτάνει τα 170km/h πραγματικά 160km/h – καθόλου άσχημα). Από μια μικρομεσαία μοτοσυκλέτα όμως που δεν είναι ούτε καν τετρακόσα κυβικά δεν περιμένεις μεγάλες τελικές. Αυτό που είναι πολύ πιο συναρπαστικό στο KTM 390 Duke είναι η συμπεριφορά του στο δρόμο. Αυτή η μικρή κι ελαφριά μοτοσυκλέτα αποδεικνύει ότι δεν χρειάζεσαι ένα τερατώδες superbike για να διασκεδάσεις στο δρόμο.


Ο συνδυασμός των καλών αναρτήσεων (ίσως οι καλύτερες στην κατηγορία), του μελετημένου πλαισίου και των πρόσφορων για αλλαγές κατευθύνσεων διαστάσεων ελαστικών (110 εμπρός και 150 πίσω στους 17in τροχούς), προσφέρει μεγάλη ευκολία και ταχύτητα στην είσοδο της στροφής μαζί με ακρίβεια και εξαιρετικό έλεγχο. Κι αν αλλάξεις γνώμη μέσα στη στροφή και κάνεις διορθώσεις, δεν πειράζει και πολύ, ενώ κακοτεχνίες στην άσφαλτο δεν αποσυντονίζουν το KTM 390 Duke από το στόχο του. Προσφέρει τόσο καλό έλεγχο και αίσθηση αυτοπεποίθησης ώστε να μπορείς να εκμεταλλευτείς τη φόρα για την είσοδο στη στροφή και να διατηρείς υψηλή μέση ταχύτητα ακόμη και σε σφιχτές διαδρομές, όπως η ορεινή διαδρομή από Τρίπολη προς Σπάρτη.


Πολύ καλές υπηρεσίες προσφέρουν τα Metzeler M5, ενώ το πιρούνι έχει λίγο μικρότερη διαδρομή (142mm από 150mm) και είναι και λίγο πιο σφιχτό. Το αμορτισέρ εξακολουθεί να έχει διαδρομή 150mm. Δεν είναι μικρές οι διαδρομές για μοτοσυκλέτα δρόμου, επειδή όμως οι δρόμοι μας γίνονται όλο και χειρότεροι, δεν είναι κακό να έχεις μεγάλες διαδρομές, πόσω μάλλον τη στιγμή που οι αποσβέσεις είναι αρκετά καλές ώστε να μην δημιουργούνται ταλαντώσεις.


Τα φρένα προσφέρουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, είναι δυνατά και προοδευτικά και μάλιστα στο μοντέλο του 2017 είναι βελτιωμένα,  με νέα υλικά τριβής στα τακάκια και κατά 10mm μεγαλύτερο δίσκο στα 320mm.


Δίσκος μεγαλύτερης διαμέτρου και νέα τακάκια στο εμπρός φρένο, προσφέρουν ακριβέστερη αίσθηση.


Κατανάλωση καυσίμου


Επειδή έκανα αρκετά χιλιόμετρα με το KTM 390 Duke στην εβδομάδα που το είχα για δοκιμή, είχα τη δυνατότητα να του μετρήσω την κατανάλωση αρκετές φορές με τον παραδοσιακό τρόπο (από γεμάτο σε γεμάτο). Η μέση κατανάλωση είναι χοντρικά τα 4,5 λίτρα ανά 100km που βγάζει και ο υπολογιστής της μοτοσυκλέτας. Εφτασε και τα 5,5 λίτρα όταν ταξίδευα με περισσότερα από 130km/h κι έπεσε στα 3,9 λίτρα, όταν ταξίδευα έως 120km/h. Δεν νομίζω ότι υπάρχει παράπονο εδώ.


Ride-by-wire, Supermoto mode και απενεργοποιούμενο ABS


Το KTM 390 Duke απέκτησε και γκάζι ride-by-wire, παρά το γεγονός ότι δεν το περίμενε και κανείς – ούτε απόκριση στο γκάζι του έλειπε, ούτε τα περίπλοκα ηλεκτρονικά. Ωστόσο μάλλον εκεί οφείλεται η καλύτερη απόκριση του γκαζιού στις μεσαίες στροφές και γι’ αυτό ως αλλαγή είναι ευπρόσδεκτη.


To ABS μπορεί να απενεργοποιηθεί και μάλιστα έχει κι ένα Supermoto mode σύμφωνα με το οποίο το ABS λειτουργεί μόνο μπροστά για να μπορούν να μάθουν οι νεαροί αναβάτες να… ντριφτάρουν


Πολλή μοτοσυκλέτα για λίγα λεφτά


Το KTM 390 Duke ανήκει σε μια κατηγορία που θα μπορούσε να μεγαλουργήσει στη χώρα μας. Είναι ζωντανό, καλοστημένο, με καλά φρένα, καλό φινίρισμα, δεν του λείπουν τα ηλεκτρονικά βοηθήματα κι έχει το σωστό look για να σε κάνει να ξεχωρίζεις στην παρέα. Η τιμή του είναι αρκετά προσιτή, αν σκεφτεί κανείς ότι «παίζει» μαζί με μοτουσκλέτες 250cc ή τα 300άρια scooter και γι’ αυτό αξίζει να το δουν σοβαρά τόσο οι νέοι αναβάτες που θέλουν να εξελίξουν τις οδηγικές τους ικανότητες, αλλά και οι παλιότεροι που εκτιμούν τις ζωηρές επιδόσεις σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος! Μια καινούργια, πολλή και συναρπαστική μοτοσυκλέτα για λίγα λεφτά... (δείτε την τιμή του εδώ)


Δεν είμαι υπέρ των παράξενων προβολέων, αλλά δεν γίνεται να πω όχι σε αυτόν. Το KTM 390 Duke έχει εντυπωσιακές δυνατότητες (όχι μόνο όψη) και το κόστος του είναι πολύ προσιτό.