Η F1 πέφτει διαρκώς σε λάθη

i-f1-peftei-diarkos-se-lathi


Είναι γεγονός, πως η Formula 1 πάλευε να "κατακτήσει" τις Ηνωμένες Πολιτείες από τότε που το Grand Prix του Φοίνιξ, τρεις δεκαετίες πριν, είχε πουλήσει λιγότερα εισιτήρια από ότι ένας αγώνας στρουθοκαμήλων εντός της πόλεως.


Και φυσικά, το αμερικανικό Grand Prix του 2005, αποδεκατισμένο από την αποχώρηση 14 μονοθεσίων, λόγω ανησυχιών που προέκυψαν για λόγους ασφάλειας όσον αφορά στα ελαστικά, κάθε άλλο παρά δικαίωσε την φήμη του.


Έτσι, με μία απλή... κλωτσιά, ο "αγώνας" αυτός κατάφερε να εξαλείψει όσα κέρδη είχε αποκομίσει η Formula 1 στην Αμερική, κατά την διάρκεια των τελευταίων σεζόν και... μηδένισε το κοντέρ του - υποτιθέμενου - γοητευτικού σπορ, σε μια βασική αγορά για τους χορηγούς και τους κατασκευαστές.


Τι κι αν υπήρχαν συζητήσεις για επέκταση της Formula 1 στο Λας Βέγκας ή την Νέα Υόρκη; Το μέλλον της F1 στις Ηνωμένες Πολιτείες φαίνεται δυσοίωνο. Κι αυτό γιατί, όχι μόνο δεν θα επεκταθεί (πλέον, θεωρείται το πιο πιθανό) αλλά ενδέχεται να μην κρατήσει ούτε το ένα GP, που βρίσκεται στο ημερολόγιο, αν και η Ινδιανάπολη έχει συμβόλαιο για ακόμη ένα χρόνο.


Περίπου 120.000 άνθρωποι - ίσως μία από τις μεγαλύτερες προσελεύσεις σε Grand Prix, κατά την διάρκεια της χρονιάς - πλήρωσαν κάποιο σημαντικό χρηματικό ποσό για να παρακολουθήσουν έναν μηχανοκίνητο αγώνα στο "Brickyard"(όπως ονομάζεται η πίστα της Ινδιανάπολης) την Κυριακή.


Αυτό που είδαν, όμως, ήταν 6 μονοθέσια, από τα οποία, τα τέσσερα είναι από τα πιο αργά του grid.Ναι, καλά διαβάσατε! Ήταν μόλις 6 οι οδηγοί που στάθηκαν στην σειρά της εκκίνησης με αναμμένο τον κινητήρα και οι θεατές, αγανακτισμένοι από την πρωτόγνωρη φαρσοκωμωδία άρχισαν να πετούν ότι είχαν πρόχειρο (μπουκάλια με νερό, ή ακόμη και μπύρες) μέσα στην πίστα.


Το φιάσκο αυτό θα μπορούσε να καταγραφεί ως ο χειρότερος τρόπος δημοσίων σχέσεων από ένα Σπορ που δεν διστάζει να... πυροβολήσει τον ίδιο του τον εαυτό. Ο Ντέιβιντ Κούλθαρντ, ένας από τους δεκατέσσερις οδηγούς των επτά ομάδων που χρησιμοποιούν ελαστικά Μισελέν και οι οποίοι δεν ξεκίνησαν στον αγώνα, λόγω ανησυχίας για λόγους ασφάλειας όσον αφορά στα ελαστικά, ήταν χαρακτηριστικός στις δηλώσεις του.


Ακόμη κι αν επιστρέψουμε, οι μισοί άνθρωποι από εκείνους που ήταν στις κερκίδες δεν θα γύριζαν. Αυτό είναι σίγουρο", σχολίασε ο οδηγός της Ρεντ Μπουλ.


Ο ισχυρός άνδρας της Μινάρντι, Πολ Στόνταρτ, ήταν ακόμη πιο καυστικός στην κριτική του: "Όταν παρουσιάζεις κάτι τόσο άσχημο, όσο αυτό που δείξαμε εμείς σήμερα, τότε δεν θα πρέπει να μας προκαλέσει έκπληξη εάν δεν υπάρξει ποτέ ξανά ένα", τόνισε ο Αυστραλός για να συμπληρώσει: "Σήμερα ο μοναδικός χαμένος ήταν η ίδια η Formula 1".


Δεν υπάρχουν νικητές


Ο Μίκαελ Σουμάχερ της Φεράρι ήταν αυτός που πέρασε πρώτος την γραμμή του τερματισμού, αλλά, ακόμη κι αν ο αγωνιστικός διευθυντής της ομάδας, Ζαν Τοντ, παρομοίασε το αποτέλεσμα με τεχνικό νοκ-άουτ του μποξ, το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν υπήρξε νικητής.


Η Μισελέν τα έκανε... μαντάρα, φέρνοντας μαζί της ένα ελαστικό το οποίο δεν θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, παρέχοντας εγγυήσεις ασφάλειας. Και αυτό, σε έναν αγώνα που διεξαγόταν σε μία πολύ ιδιαίτερη χώρα.


Μάλιστα, εξέχων μέλος κάποιας ομάδας σχολίασε μετά το τέλος του αγώνα: "Παίρνεις ένα γράμμα που σου λέει ότι τα ελαστικά δεν είναι ασφαλή. Βρίσκεσαι στην Αμερική, τι μπορείς να κάνεις;


Από την Μισελέν λένε ότι αντέδρασαν υπεύθυνα, προς όφελος της ασφάλειας, και από την στιγμή που το πρόβλημα έγινε εμφανές με το ατύχημα του Ραλφ Σουμάχερ στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής δεν είχαν περιθώριο για κάποιον πιθανό συμβιβασμό.


Εννέα από τις 10 ομάδες ήθελαν να μπει ένα προσωρινό σικέιν πριν από την τελευταία στροφή για να μειωθεί η ταχύτητα και, φυσικά, το μεγάλο φορτίο που ασκείται στο πίσω αριστερά ελαστικό. Η πρωταθλήτρια Φεράρι και το κυβερνών σώμα του Σπορ, η FIA, είπαν όχι.


Ως εναλλακτικές λύσεις η FIA πρότεινε τα εξής: [1] τα μονοθέσια να πηγαίνουν πιο αργά στην συγκεκριμένη στροφή, [2] να χρησιμοποιήσουν ένα διαφορετικό ελαστικό και να δεχθούν την προβλεπόμενη ποινή, ή [3] επανειλημμένα να αλλάζουν ελαστικά, κατά την διάρκεια του αγώνα.


Παρά τις αρκετές συναντήσεις και διαβουλεύσεις, κανένας δεν συμβιβαζόταν και με αυτό τον τρόπο η Formula 1 βγήκε η χαμένη της υπόθεσης: "Η Formula 1 και οι φίλοι του μηχανοκίνητου αθλητισμού, σε όλο τον κόσμο, είναι οι χαμένοι, σήμερα. Η FIA περιμένει πλέον την αναφορά του παρατηρητή της στην Ινδιανάπολη για να αποφασίσει ποια θα είναι η επόμενη κίνησή της", σχολίασε ο πρόεδρος της FIA, Μαξ Μόσλεϊ.


Αδύναμες θέσεις


Κάποιοι άλλοι ίσως να είδαν περαιτέρω στοιχεία της πολιτικής διαμάχης μεταξύ του Μόσλεϊ και των κατασκευαστών, οι οποίοι απειλούν να ξεκινήσουν το δικό τους αντίπαλο πρωτάθλημα από το 2008 και σχετίζονται άμεσα με τις πέντε από τις επτά ομάδες που δεν εκκίνησαν στον αγώνα της Κυριακής.


Η FIA που δημοσιοποίησε την προηγούμενη εβδομάδα τα σχέδια-προτάσεις, όσον αφορά στους νέους κανονισμούς του 2008, θέλει - μελλοντικά - να υπάρχει μόνο ένας κατασκευαστής-προμηθευτής ελαστικών στο πρωτάθλημα και η θέση της Μισελέν δεν είναι ισχυρή.


Ο ισχυρός άνδρας της Μινάρντι, Πολ Στόνταρτ, ήταν ακόμη πιο καυστικός στην κριτική του: "Όταν παρουσιάζεις κάτι τόσο άσχημο, όσο αυτό που δείξαμε εμείς σήμερα, τότε δεν θα πρέπει να μας προκαλέσει έκπληξη εάν δεν υπάρξει ποτέ ξανά ένα Grand Prix στις Η.Π.Α.", τόνισε ο Αυστραλός για να συμπληρώσει: "Σήμερα ο μοναδικός χαμένος ήταν η ίδια η Formula 1".


H ανακοίνωση των επτά


Ανακοίνωση με απολογητικό χαρακτήρα, εξέδωσαν οι επτά ομάδες που ανήκουν στη Michelin και δεν δέχτηκαν να λάβουν μέρος στον αγώνα της Ινδιανάπολης: "Μετανιώνουμε για τη θέση στην οποία βρισκόμαστε και θα θέλαμε να απολογηθούμε στους θεατές, τους τηλεθεατές, τους φίλους του αθλήματος και τους χορηγούς επειδή δε μπορέσαμε να συμμετέχουμε στο Γκραν Πρι της Ινδιανάπολης".


"Μετά το ατύχημα που είχε ο Ραλφ Σουμάχερ, η Michelin μας ενημέρωσε πως δεν θα ήταν φρόνιμο να χρησιμοποιήσουμε τα ελαστικά, αν δε μειωνόταν η ταχύτητα στη στροφή 13. Χωρίς αυτή την παράμετρο, η εταιρία δε μπορούσε να εγγυηθεί την ασφάλεια των πιλότων".


"Όλες οι ομάδες έχουν εμπιστοσύνη στην γαλλική εταιρία και τις προτροπές της, καθώς ξέρουμε ότι είναι υπεύθυνη και ικανή, οπότε αποφασίσαμε πως δεν θα τρέχαμε αν δεν γίνονταν οι απαραίτητες αλλαγές. Τελευταία ενημέρωση από τη Michelin είχαμε στις 06:30 το πρωί της Κυριακής, όταν και έγινε ξεκάθαρο πως δεν ήταν δυνατόν να δοθούν εγγυήσεις".


"Έπειτα, έγιναν συζητήσεις επί συζητήσεων και εξετάστηκε κάθε πιθανή λύση ώστε ο αγώνας να διεξαχθεί δίχως πρόβλημα. Δυστυχώς, όλες οι προτάσεις απορρίφθηκαν από τη FIA. Η ασφάλεια είναι πάντα η πρώτη προτεραιότητα κάθε ομάδας και της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας. Δυστυχώς όμως, οι πληγείσες ομάδες έπρεπε να ακολουθήσουν τις εντολές της Michelin και να μην πάρουν μέρος".


"Γνωρίζουμε απόλυτα πως οι ΗΠΑ είναι μία εξαιρετικά σημαντική αγορά για τη Φόρμουλα Ένα και είναι υποχρέωση του σπορ, να παρουσιάζεται με πιο επαγγελματικό τρόπο. Είναι κρίμα που δεν καταφέραμε να προβάλλουμε τη Φόρμουλα Ένα, όπως θα θέλαμε στο συγκεκριμένο γκραν πρι", καταλήγει η ανακοίνωση.