KTM 790 Duke

ktm-790-duke


Η KTM δεν το είχε κρύψει ότι ετοιμάζει δικύλινδρο Duke. Φέτος επιτέλους βλέπουμε το μοντέλο παραγωγής, το οποίο φαίνεται ότι θα αποτελέσει τη βάση για μια οικογένεια μοντέλων γιατί μαζί η KTM έδειξε κι ένα πρωτότυπο μας adventure μοτοσυκλέτας πάνω στην ίδια βάση, το οποίο είναι μοντέλο 2019.


To KTM 790 Duke είναι μια καθαρόαιμη street μοτοσυκλέτα με αιχμηρό design και σπορ χαρακτήρα αντίστοιχο με τις υψηλές επιδόσεις και προδιαγραφές του


Κινητήρας


Το «νυστέρι» λοιπόν (The Scalpel το είπε η KTM) είναι η μοτοσυκλέτα με τον δικύλινδρο κινητήρα εν σειρά κινητήρα με τον κωδικό LC8c, όπου c σημαίνει compact. Είναι ο πρώτος κινητήρας με αυτή τη διάταξη που φτιάχνει το εργοστάσιο της KTM. Είναι 8βάλβιδος με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους και ένα μπουζί ανά κύλινδρο. Οι εκκεντροφόροι όπως αναφέρει το εργοστάσιο είναι συναρμολογημένοι (assembled) κι όχι χυτοί (forged) πράγμα που τους κάνει πιο ελαφρούς. 


Οι βαλβίδες είναι ατσάλινες αλλά τα ζύγωθρα έχουν επίστρωση DLC ενώ ο τεντωτήρας του εκκεντροφόρου είναι υδραυλικός. Ο ίδιος ο κινητήρας είναι φτιαγμένος για να είναι κυρίως ροπάτος με απόδοση 86Nm στις 8.000rpm όμως και η ισχύς του δεν είναι καθόλου κακή στους 105 ίππους. Ο έλεγχος του γκαζιού γίνεται με σύστημα ride-by-wire.


Τα χυτά κάρτερ του κινητήρα είναι οριζόντια διαιρούμενα (αντί για κάθετα, αυτό το κάνει για πρώτη φορά η KTM) και έχουν σύμφωνα με το εργοστάσιο λεπτά τοιχώματα και μικρό βάρος. Οι κύλινδροι είναι ενσωματωμένοι στο πάνω τμήμα του κινητήρα και είναι κατασκευασμένοι με την αρχιτεκτονική open deck για καλύτερη ψύξη και μεγαλύτερη ακρίβεια στις ανοχές. Τα πιστόνια είναι σφυρήλατα με επίστρωση DLC (Diamond Like Coating) για να είναι ελαφρά, ώστε να μένουν χαμηλά οι παλινδρομούσες μάζες ώστε να ευνοείται η ευστροφία του κινητήρα. 


Για τους κραδασμούς υπάρχουν δύο αντικραδασμικοί άξονες, ένας εμπρός από το στρόφαλο κ άλλος ένας στην κεφαλή ανάμεσα από τους δύο εκκεντροφόρους. Ο συμπλέκτης έχει λειτουργία ολίσθησης για να μην αναπηδά ο τροχός στο κλείσιμο του γκαζιού από τη ροπή της μοτοσυκλέτας και ταυτόχρονα έχει ελαφριά αίσθηση στη μανέτα.


Το σύστημα ride-by-wire δεν έχει μόνο ηλεκτρονικό έλεγχο του γκαζιού, γιατί η KTM ισχυρίζεται ότι πάει λίγο παραπέρα καθώς μεταφράζει ηλεκτρονικά τις εντολές του γκαζιού από πλευράς αναβάτη στην καλύτερη θέση γκαζιού ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης. Ενδιαφέρον ακούγεται αυτό. Ετσι κι αλλιώς σε μερικά χρόνια οι αναβάτες θα είμαστε περιττοί.


Πλαίσιο και περιφερειακά


Το πλαίσιο είναι ατσάλινο σωληνωτό με τον κινητήρα φέρον μέρος του, κομμένο με laser και κολλημένο από ρομπότ. Το υποπλαίσιο είναι χυτό αλουμινένιο και μέσα του φιλοξενεί το φιλτροκούτι. Δεν έχει πλαστικά καπάκια, ούτε έξτρα μπράτσα επειδή όλες οι βάσεις για τα περιφερειακά υπάρχουν ήδη στο χυτό. Αυτό εξοικονομεί βάρος και προσφέρει απλούστερη κατασκευή. 


Το τριγωνικό σχήμα του υποπλαισίου σύμφωνα με το εργοστάσιο είναι εμπνευσμένο από τις κατασκευές των χωροδικτυωμάτων και προσφέρει ισχυρή και απλή κατασκευή. Το ψαλίδι είναι χυτό και πανέμορφο, ενώ το αμορτισέρ της WP με το προοδευτικό ελατήριο εδράζεται απευθείας επάνω του σε διαγώνια θέση χωρίς μοχλισμό. Το πιρούνι είναι κι αυτό της WP με διάμετρο καλαμιών 43mm και έχει λειτουργία split function, όπου η απόσβεση επαναφοράς είναι στο ένα καλάμι και της συμπίεσης στο άλλο. Τα ελατήρια είναι προοδευτικά. Το πιρούνι δεν είναι ρυθμιζόμενο. Υπάρχει πάντως αμορτισέρ τιμονιού.


Στα φρένα βλέπουμε δύο δίσκους διαμέτρου 300mm με ακτινική τρόμπα φρένου και τετραέμβολες δαγκάνες ακτνικής στήριξης με το λογότυπο της KTM επάνω… Το σημαντικό χαρακτηριστικό είναι ότι τα φρένα υποστηρίζονται από σύστημα cornering ABS.


Εργονομία


Η σέλα είναι τοποθετημένη στα 825mm, ένα αρκετά φιλικό ύψος ώστε τα περισσότερα αναστήματα να πατούν με ευκολία στο έδαφος. Η KTM ισχυρίζεται ότι η ταπετσαρία της σέλας είναι φτιαγμένη έτσι ώστε να βολεύει τον αναβάτη είτε φοράει δερμάτινα είτε υφασμάτινα ρούχα. Υπάρχει επίσης χαμηλότερη σέλα στα αξεσουάρ στα 805mm. H πίσω σέλα δεν μοιάζει και πολύ τουριστική και μάλιστα η KTM έχει φτιάξει ένα καπάκι ώστε να ενσωματώνεται στην ουρά της μοτοσυκλέτας.


Τα μαρπσιέ είναι χυτά αλουμινένια και ο λεβιές των ταχυτήτων μπορεί να ρυθμιστεί για να γίνονται ανάποδα οι αλλαγές (αγωνιστική χρήση) χωρίς έξτρα κομμάτια. Υπάρχουν και after market μαρσπιε στα Power Parts της KTM.


Το τιμόνι είναι αλουμινένιο, μεταβλητής διατομής με πλάτος 760mm κα ρυθμιζόμενο σε τέσσερις θέσεις πάνω στην πλάκα, ενώ μπορεί να περιστραφεί σε άλλες τρεις θέσεις.


Ηλεκτρονικά


Όπως είπαμε το γκάζι του KTM 790 Duke είναι ride-by-wire κι αυτό προσφέρει τη δυνατότητα τοποθέτησης διαφορετικών modes οδήγησης. Το KTM 790 Duke έχει τέσσερις χαρτογραφήσεις: Sport (έχει την αμεσότερη απόκριση, επιτρέπει drift μέχρι ένα σημείο), Street (ηπιότερος χάρτης για καλό έλεγχο), Rain (μέγιστη πρόσφυση στο βρεγμένο), Track (διαμορφώνεται από τον αναβάτη, με ρυθμιζόμενη απόκριση γκαζιού σε τέσσερις θέσεις, traction control και anti-wheelie που μπορεί να απενεργοποιηθούν. 


Υπάρχει επίσης launch control για καλές εκκινήσεις, ενώ το traction control έχει spin adjuster που είναι φτιαγμένο για χρήση πίστας με slicks ώστε να βοηθήσει τον έμπειρο αναβάτη να χρησιμοποιεί την πλαγιολίσθηση στον επιτάχυνση όταν τα slicks αρχίζουν να φθείρονται… - είπαμε για τους έμπειρους αναβάτες.


Στον βασικό εξοπλισμό η KTM μας υπόσχεται quickshifter δύο λειτουργιών, για ανεβάσματα αλλά και κατεβάσματα δηλαδή. Υπάρχει επίσης ηλεκτρονικός έλεγχος του φρένου του κινητήρα που βοηθά τον συμπλέκτη ολίσθησης (Motor Regulation Spil – MSR). Υπάρχει επίσης και η επιλογή Supermoto Mode που απενεργοποιεί το ABS μόνο στον πίσω τροχό για τα πλασαρίσματα ενώ το ABS στον εμπρός τροχό λειτουργεί κανονικά.


The Twin Duke


Η KTM έκανε πάρα πολύ μεγάλο βήμα στις μοτοσυκλέτες μεσαίου κυβισμού, παρουσιάζοντας έναν νέο δικύλινδρο κινητήρα, με πολύ καλά ονομαστικά (τουλάχιστον) χαρακτηριστικά και έντονο σπορ χαρακτήρα, όπως άλλωστε και ο μονοκύλινδρος Δούκας μας έχει μάθει. Κρίνοντας από τις ότι δεν τοποθετήθηκαν οι ακριβές σειρές αναρτήσεων και φρένων περιμένουμε ότι η τιμή του KTM 790 Duke δεν θα είναι σε διαγαλαξιακά επίπεδα.